interviews-1
 

Συνεντευξεις

Γνωρίζουμε αξιόλογους ανθρώπους. Περισσότερα..

book-presentations-1
 

Η ΓΩΝΙΑ ΤΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ

Με αφορμή ένα βιβλίο... Διαβάζουμε, προτείνουμε, δημιουργούμε υλικό... Περισσότερα..
teachers-interviews
 

Η Γωνια των Νηπιαγωγων

Οι νηπιαγωγοί αποκτούν τη δική τους ξεχωριστή θέση στο KindyKids.gr. Περισσότερα...

Σεμινάρια ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΣΤΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
 

Σεμιναρια KindyKids.gr

Σεμινάρια με επίκεντρο τη μουσική στην προσχολική ηλικία. Περισσότερα...

kindykids-workbook-1-2

ΑΥΤΙΣΜΟΣ

0 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

Μια από τις σοβαρότερες διαταραχές της παιδικής ηλικίας είναι ο αυτισμός. Οι διαταραχές του φάσματος του αυτισμού είναι διάχυτες διαταραχές της ανάπτυξης σύμφωνα με το DSM-IV, οι οποίες εμφανίζονται στα πρώτα χρόνια της ζωής του ατόμου και διαρκούν μία ολόκληρη ζωή. Οργανικά είναι τα αίτια αυτών των διαταραχών, και πιο συγκεκριμένα πρόκειται για δυσλειτουργία του εγκεφάλου. Το αυτιστικό παιδί αντιλαμβάνεται διαφορετικά τον κόσμο, τον εαυτό του και με διαφορετικό τρόπο μαθαίνει.

Τα αυτιστικά παιδιά έχουν δυσκολίες σε τρείς βασικούς τομείς:

1.Διαταραχή στην κοινωνική αλληλεπίδραση.

2.Διαταραχή στην επικοινωνία (λεκτική και μη λεκτική) , περιορισμένη φαντασία και παιχνίδι.

3.Στερεοτυπικές συμπεριφορές και ενδιαφέροντα.

Πολύ σημαντικό είναι το γεγονός ότι τα συμπτώματα αυτά παρουσιάζουν αλλαγές καθώς το παιδί αναπτύσσεται, αλλά υπάρχει και η πιθανότητα να είναι διαφορετικά και μεταξύ των ατόμων με αυτή τη διαταραχή. Οι δύο παραπάνω λόγοι καθιστούν την αξιολόγηση και αντιμετώπιση δυσκολότερη σε σχέση με άλλες διαταραχές .

1. ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗ

Παιδιά με αυτισμό έχουν ελλιπή ή καθόλου: βλεμματική επαφή, εκφράσεις στο πρόσωπο, κοινωνικό χαμόγελο και χαιρετισμό. Δείχνουν να μην έχουν επίγνωση και κατανόηση στα συναισθήματα των άλλων ή πολλές φορές και στα δικά τους. Τους είναι δύσκολο να δημιουργήσουν φιλίες με παιδιά συνομήλικα, και είναι αδιάφορα στην παρουσία άλλων παιδιών ή ενηλίκων τριγύρω τους. Η συμπεριφορά τους πολλές φορές δεν είναι κοινωνικά αποδεκτή και δείχνουν έλλειψη κατανόησης σε κανόνες συμπεριφοράς. Με άλλα λόγια παρουσιάζουν διαταραχή στην ανάπτυξη της κοινωνικότητας.    

2. ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΣΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ (λεκτική-μη λεκτική)

Οι δυσκολίες στο λόγο και στην επικοινωνία αποτελούν τα κύρια χαρακτηριστικά του αυτισμού. Πολλά αυτιστικά παιδιά παρουσιάζουν καθυστέρηση στην εμφάνιση της ομιλίας και ορισμένα δεν αναπτύσσουν τον λόγο ποτέ. Επιπρόσθετα ο λόγος τους μπορεί να είναι ασυνήθιστος, ηχολαλικός και στερεοτυπικός με διαφορετικό τονισμό και ηχητική έκφραση. Πολλές φορές αδυνατούν να ξεκινήσουν μια συζήτηση, να καταλάβουν πότε μπορούν να διακόψουν έναν ομιλητή, να ξεπεράσουν την τάση για άσχετα σχόλια και σχεδόν πάντα κατανοούν κυριολεκτικά το λόγο των άλλων. Σχετικά με τη μη λεκτική επικοινωνία τα μικρότερα παιδάκια δεν δείχνουν με το δάχτυλό τους το παιχνίδι που τα ενδιαφέρει και γενικότερα δεν χρησιμοποιούν νεύματα ή το γνέψιμο. Παρ’ όλα αυτά όμως τα παιδιά που παρουσιάζουν και καθυστέρηση στο λόγο είναι δυνατόν να διδαχθούν τη χρήση των απλών νευμάτων ώστε να μπορούν να επικοινωνήσουν και να υποδείξουν τις ανάγκες τους. Επίσης το παιχνίδι τους είναι λιγότερο παρορμητικό και με λιγότερη φαντασία σε σχέση με τα φυσιολογικά παιδιά αυτό όμως είναι κάτι που μπορεί να δουλευτεί από ειδικούς.

3. ΣΤΕΡΕΟΤΥΠΙΚΕΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΕΣ ΚΑΙ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ

Τα αυτιστικά παιδιά είναι δυνατόν να απορροφηθούν με συγκεκριμένα αντικείμενα για πολλή ώρα και σε μεγάλο βαθμό. Τέτοιου είδους αντικείμενα είναι :τραινάκια, νούμερα. κτίρια, μικρά αντικείμενα κτλ. Εκφράζουν έντονη ενόχληση κάθε φορά που τους αλλάζουν το πρόγραμμα, κάθε φορά που ξεφεύγουν από την ρουτίνα τους . Πιο συγκεκριμένα: μπορεί να τους ενοχλήσει η αλλαγή κάποιων τροφών, το να αλλάξουν τη διαδρομή για το σπίτι, παρουσιάζουν προτίμηση σε συγκεκριμένα ρούχα, παιχνίδια και φαγητά. Στερεοτυπικές συμπεριφορές δείχνουν και στο παιχνίδι τους. Για παράδειγμα μπορεί να γυρνάν τις ρόδες από ένα αυτοκινητάκι πολλή ώρα και κάθε μέρα, να βάζουν στη σειρά αντικείμενα, να πετούν αντικείμενα από συγκεκριμένο σημείο. Είναι πιθανόν ορισμένα παιδιά να κάνουν επαναλαμβανόμενες κινήσεις σώματος π.χ. να γυρνούν πολύ ώρα γύρω από τους εαυτούς τους ή να χτυπούν παλαμάκια.

ΔΙΑΓΝΩΣΗ

Μόλις οι γονείς ή ο εκπαιδευτικός αντιληφθούν ότι συντρέχει κάποια από τις παραπάνω δυσκολίες σε ένα παιδί πρέπει να έρθουν σε επαφή με ομάδα ειδικών για την αξιολόγηση και την αντιμετώπιση αυτών των δυσκολιών. Η διάγνωση του αυτισμού μπορεί να γίνει μόνο από ειδικούς επαγγελματίες .

ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ

Η αντιμετώπιση των παιδιών με αυτισμό ως προς τις διαταραχές επικοινωνίας γίνεται με εναλλακτικές μεθόδους επικοινωνίας και με τη χρήση οπτικών μεθόδων. Με τον όρο εναλλακτικά συστήματα επικοινωνίας εννοούμε τρόπους επικοινωνίας πέρα από τους συνηθισμένους: προφορική ομιλία, γραπτός λόγος, νοηματική. Για την αντιμετώπιση και την βελτίωση των δεξιοτήτων των αυτιστικών παιδιών υπάρχουν συγκεκριμένα προγράμματα τα οποία βελτιώνουν τις επικοινωνιακές διαταραχές και τα οποία εφαρμόζονται από ψυχολόγους και παιδοψυχίατρους. Πλέον στη χώρα μας υπάρχουν οργανωμένες ειδικές δομές οι οποίες ασχολούνται αποκλειστικά με παιδιά με αυτισμό.

Καλύτερα αποτελέσματα παρουσιάζονται όταν η παρέμβαση από ειδικούς ξεκινήσει νωρίς κατά την παιδική ηλικία. Ολοκληρωμένη παρέμβαση από ομάδα ειδικών όπως ψυχολόγων, λογοθεραπευτών, ειδικών παιδαγωγών, εργοθεραπευτών φέρνει αισιόδοξα αποτελέσματα στην πορεία εξέλιξης των αυτιστικών παιδιών.

Στόχος της θεραπείας των αυτιστικών παιδιών είναι η βελτίωση των επικοινωνιακών δεξιοτήτων τους και της ενίσχυσης της αυτοεκτίμησής τους.

Πέραν όμως από την θεραπεία του αυτιστικού παιδιού απαραίτητη κρίνεται και η στήριξη των γονέων, ώστε να μπορέσουν να κατανοήσουν τον αυτισμό, να υποστηριχτούν συναισθηματικά και να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στις δυσκολίες της καθημερινότητας. Γιατί οι γονείς ενός αυτιστικού παιδιού είναι συν-θεραπευτές και απαραίτητοι για την βελτίωση των δεξιοτήτων του παιδιού! Ο ρόλος τους λοιπόν είναι άκρως σημαντικός!

ΑΠΛΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ

1.Μην αλλάζετε τις συνήθειες-πρόγραμμα των παιδιών!

2.Παίξτε με παιχνίδια με έντονους ήχους και χρώματα.

3.Παίξτε με παιχνίδια με νερό (τα αυτιστικά παιδιά αγαπούν τη φύση).

4.Κολλήστε πίνακα ρουτίνας στο δωμάτιο του παιδιού που να δείχνει με εικόνες-φωτογραφίες το καθημερινό πρόγραμμα.

5.Να εκφράζετε με απλά λόγια τα συναισθήματα σας και κάντε καρτέλες συναισθημάτων με φατσούλες (είμαι χαρούμενος γιατί παίξαμε).

6.Παίξτε μπροστά στον καθρέφτη και δείξτε του με έντονες εκφράσεις προσώπου συναισθήματα. Ζητήστε του να τα κάνει και αυτό μετά.

7.Φτιάξτε λίστες με τα αγαπημένα του παιχνίδια, φαγητά , ταινίες κτλ. Και κάθε μέρα δώστε του τη επιλογή να διαλέγει ένα από αυτά το ίδιο το παιδί.

8.Ενισχύστε του την αυτοπεποίθηση με το να του δίνετε επιλογές και ερεθίσματα.

9.Επιβραβεύστε την καλή συμπεριφορά.

10.Χρησιμοποιήστε κάρτες ή φωτογραφίες για να σας δείχνει τι θέλει.

11.Δημιουργήστε μια ρουτίνα για τον ύπνο. Απαραίτητα ήσυχο περιβάλλον και όχι ερεθίσματα.

12. Παρατηρήστε πράγματα που του αρέσουν και το κάνουν χαρούμενο ή το ηρεμούν και χρησιμοποιήστε τα ως κίνητρο για μέσω επικοινωνίας.

 

KindyKids.gr E-Book

100 φύλλα εργασίας  
τεύχη 1 & 2 για
δημιουργικές ώρες με τα παιδιά

Περισσοτερα

Προτεινομενα Αρθρα

Αρθρα Για Γονεις

  • Διαφήμιση
  • Στατιστικά Ιστοσελίδας
  • Όροι Χρήσης
  • Sitemap