ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΓΩΝΙΑΣ ΤΩΝ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
Για να μπορέσουμε να εισάγουμε τα παιδιά στην τέχνη και στη δημιουργία πρέπει πρώτα να τους δώσουμε το κατάλληλο περιβάλλον και υλικό για να μπορέσουν να νιώσουν άνετα και να αφήσουν τη φαντασία και τις δυνατότητές τους να «ανθίσουν»…
Σίγουρα οι περισσότερες τάξεις νηπιαγωγείων της ελληνικής πραγματικότητας παρασάγγας απέχουν από την ιδανική τάξη νηπιαγωγείου. Είναι μικρές, άβολες, καμιά φορά και επικίνδυνες… Δεν έχουμε ούτε τον ανάλογο χώρο να τον διαρρυθμίσουμε ανάλογα, αλλά ούτε και όλα τα απαραίτητα υλικά. Μπορούμε όμως με την καλή μας θέληση και διάθεση, αλλά και με τη φαντασία μας να φτιάξουμε μια γωνιά των εικαστικών που να τη χαίρονται και τα παιδιά και εμείς. Τι μπορούμε να κάνουμε λοιπόν…
ΥΛΙΚΑ-ΕΡΓΑΛΕΙΑ
Το πρώτο μας μέλημα είναι να τοποθετήσουμε τα υλικά και τα εργαλεία σε ένα μέρος που τα παιδιά να έχουν εύκολη πρόσβαση. Σε χαμηλό έπιπλο ή σε χαμηλά βοηθητικά τραπεζάκια. Αν δεν υπάρχουν έτοιμα έπιπλα μπορούμε να «ντύσουμε» σκληρά χαρτόκουτα με ύφασμα ή χαρτί του μέτρου ζωγραφισμένο από τα ίδια τα παιδιά.
ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ
Προσπαθούμε να τοποθετήσουμε τη γωνιά σε φωτεινό μέρος, κοντά σε παράθυρο και αν υπάρχει βρύση μέσα στην τάξη, κοντά στη βρύση. Αν δεν υπάρχει βρύση στην τάξη, αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι να δείξουμε από την πρώτη στιγμή στα παιδιά, πού μπορούνε να αφήνουνε τα υλικά που προορίζονται για πλύσιμο (1-2 βαζάκια πλαστικά ή γυάλινα με νερό , που θα βρίσκονται εκεί μόνο γι’ αυτό το σκοπό).
Καλό είναι αν έχουμε χώρο να βάλουμε και 1-2 τραπεζάκια στα οποία τα παιδιά θα κάνουν τις εργασίες τους εκεί.
Αν υπάρχει καβαλέτο καλό είναι να βρίσκεται κοντά στη γωνιά των εικαστικών. Το καβαλέτο μπορούμε να το καλύψουμε με αλουμινόχαρτο ή πλαστικό σελοφάν (που θα αλλάζουμε τακτικά) στο σημείο που μπαίνουν οι μπογιές ώστε να μην λερωθεί το καβαλέτο.
Στην αρχή της χρονιάς καλό είναι να μην χρησιμοποιούμε πινέλα και νερομπογιές ή τέμπερες, αν δώσουμε στα παιδιά 15-20 μέρες προσαρμογής στο νηπιαγωγείο θα είναι πιο εύκολο να ακολουθήσουν τους κανόνες για καλή χρήση των συγκεκριμένων υλικών. Επίσης, τον πρώτο καιρό που θα αρχίσουν τα παιδιά να χρησιμοποιούν το καβαλέτο ,τα χρώματα και τα πινέλα καλό είναι να τους δίνουμε 1 ξεχωριστό πινέλο για κάθε χρώμα έτσι ώστε να μην αναμιγνύουν τα χρώματα μεταξύ τους.
Τα χαρτόνια, χαρτικά και γενικά ό,τι μπορεί να βραχεί και να χαλάσει τα τοποθετούμε πιο μακριά από το νερό και τα πινέλα, ώστε να μην είναι εύκολο να προκληθούν «ατυχήματα».
Αυτό που είναι πολύ σημαντικό είναι να μάθουμε στα παιδιά να καθαρίζουν μετά από κάθε δραστηριότητα τη γωνιά και γενικότερα τα πινέλα και την τάξη.