Η ΜΟΥΣΙΚΗ – ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΟΡΧΗΣΤΡΑΣ – ΕΠΟΧΗ ΚΛΑΣΣΙΚΗ
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΝΗΠΙΑΓΩΓΟ:
Η περίοδος που προηγήθηκε της κλασσικής, η εποχή του Μπαρόκ, ήταν μια εποχή, γεμάτη από «στολίδια». Η μουσική της Κλασσικής Εποχής επικεντρώνεται στα αντίθετα είδη ήχων – η μουσική την εποχή αυτή υπακούει σε νόμους, είναι λιτή, καλά σχεδιασμένη και ακριβής. Η μουσική την Κλασσική Εποχή πρέπει να είναι ευχάριστη και να υπακούει σε συγκεκριμένες παραδόσεις και στυλ που είχαν ήδη γίνει αποδεκτά από το κοινό, συχνά είναι ιδιαίτερα τυπική. Οι συνθέτες αντιμετωπίζονται την εποχή αυτή σαν υπάλληλοι που τους προσλαμβάνουν για να γράφουν μουσική που θα ευχαριστήσει το αφεντικό τους. Η Βιέννη γίνεται το κέντρο της μουσικής δραστηριότητας κατά τη διάρκεια της Κλασσικής Περιόδου. Οι συνθέτες ταξιδεύουν από κοντινά ή από πιο μακρινά μέρη για να σπουδάσουν μουσική με δασκάλους στη Βιέννη.
Την Κλασσική Περίοδο τρεις είναι οι συνθέτες που διαμορφώνουν την εξέλιξη της ορχήστρας: ο Χάυντ, που χρησιμοποίησε μεγάλη ορχήστρα για να εκτελεί τις συμφωνίες του, ο Μότσαρτ, που σχεδίαζε πολύ προσεχτικά τους ήχους του, και ο Μπετόβεν, που ήταν σε θέση να συνδυάζει την καλή οργάνωση στα μουσικά έργα, που επικρατούσε στην Κλασσική Εποχή, με την ικανότητά του να βάζει πάθος στα έργα του.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ:
Οι συνθέτες εξακολουθούν να είναι υπηρέτες των βασιλιάδων και των πλουσίων της εποχής. Σιγά – σιγά όμως αρχίζουν να βγάζουν τα πολλά «στολίδια» από τη μουσική τους και να την κάνουν πιο απλή δίνοντας μεγαλύτερη σημασία στην ισορροπία της μουσικής και των μουσικών οργάνων που οι τεχνίτες τα φτιάχνουν όλο και καλύτερα και μάλιστα κατασκευάζουν και κάποια καινούρια όργανα.
ΔΙΕΞΑΓΩΓΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ:
Ακούμε τα κομμάτια της εποχής αυτής και συζητάμε με τα παιδιά για το αν τους αρέσουν ή όχι. Και πάλι παρακινούμε τα παιδιά να φανταστούν με τη βοήθεια της μουσικής και καταγράφουμε τις ιδέες τους.
Τα παιδιά μπορούν να ζωγραφίσουν με τη συνοδεία της μουσικής του Μότσαρτ.
Δείχνουμε στα παιδιά την ορχήστρα Μπαρόκ και την κλασσική ορχήστρα και ζητάμε να βρουν ομοιότητες και διαφορές.
Απαριθμούμε τα μουσικά όργανα κατά κατηγορίες. Πόσα έγχορδα, πόσα πνευστά, πόσα κρουστά.
Μιλάμε με τα παιδιά για τις συνθήκες ζωής που επικρατούσαν την εποχή αυτή στην Ευρώπη αλλά και στην Ελλάδα. Αν μάλιστα ασχολούμαστε περιστασιακά με το συγκεκριμένο θέμα παραβάλλοντάς το ανάμεσα σε άλλα μπορούμε να φροντίσουμε να πέσει κοντά στην 25 Μαρτίου οπότε και να αντιπαραβάλουμε τις συνθήκες ζωής στην Ευρώπη και σε μας. Γιατί εκεί οι άνθρωποι είχαν τη δυνατότητα να ασχολούνται με τις τέχνες και να φτιάχνουν τόσο ωραία μουσική κι εμείς οι Έλληνες όχι; Στην Ελλάδα είχαμε βασιλιάδες και ευγενείς; Και άλλες ερωτήσεις που θα βοηθήσουν τα παιδιά να κατανοήσουν τη διαφορετικότητα των συνθηκών. Δείχνουμε εικόνες από την Ελλάδα της περιόδου αυτής μέσα από πίνακες ζωγραφικής και από την Ευρώπη την αντίστοιχη χρονική περίοδο.
Επίσης, και εδώ μπορούμε να δείξουμε πίνακες ζωγραφικής της περιόδου αυτής και να συζητήσουμε για την τέχνη γενικότερα.
Στο παρακάτω pdf αρχείο θα βρείτε το εποπτικό υλικό για να το εκτυπώσετε.
Η ορχήστρα την κλασσικη περίοδο (δεξί κλικ – ‘Save Link As’)
Μουσικά κομμάτια που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε:
Haydn «Συμφωνία Νο53 σε ρε Μείζονα, Presto
Μozart «Εισαγωγή από το Μαγικό αυλό», «Μικρή Νυχτερινή Μουσική», Allegro
Beethoven «Τριπλό Κοντσέρτο» α’ μέρος, «Ωδή στη Χαρά»
Mozart: Κοντσέρτο Για Κλαρινέτο Και Ορχήστρα Σε Λα Μείζονα, Rondo Allegro